
Baterie i akumulatory są współcześnie nieodłącznym elementem naszego życia. Wynika to z faktu, iż rozwój techniki doprowadził do rozwoju przenośnych urządzeń elektronicznych, które do działania wymagają zasilania. Baterie należą do elektrochemicznych źródeł zasilania. Energia elektryczna powstaje w wyniku zachodzących reakcji chemicznych. Baterie są ogniwami, których nie da się ponownie ładować. Wypełniane są określoną ilością substancji chemicznych, które przez pewien czas będą podlegać reakcją. Kiedy już ze sobą przereagują to ogniwa zostaną uznane za wyczerpane, a bateria za zużytą. Należy pamiętać, że powinna zostać oddana do utylizacji. Inaczej sprawa wygląda w przypadku akumulatorów. Tam ogniwa mogą być również ładowane w trakcie eksploatacji. Podczas ładowania dochodzi do odwrócenia reakcji chemicznych, zatem ogniwa znów mogą ze sobą reagować.
Typy baterii
Bateria nie jedno ma imię. Istnieje kilka typów baterii. Wyróżniamy między innymi: baterię cynkowo-węglowe, alkaliczne, srebrowe, rtęciowe i litowo-manganowe. W bateriach cynkowo-węglowych znamionowe napięcie wynosi 1,5V. w takim typie baterii katoda ogniowa wykonana jest w postaci pręta węglowego otoczonego dwutlenkiem manganu, zaś anoda z cynku. Elektrolitem jest wodny roztwór chlorku amonu lub chlorku cynku. W bateriach alkalicznych napięcie znamionowe wynosi tyle co, w przypadku baterii cynkowo-węglowych. Katoda ogniwa takiej baterii jest wykonywana ze sproszkowanego dwutlenku manganu, zaś anoda z tlenku cynku. Elektrolitem jest wodny roztwór wodorotlenku potasu. W przypadku baterii srebrowych napięcie ogniw srebrowych wynosi 1,55 V. Katoda wykonana jest z tlenku srebra, zaś anoda z cynku. Zasadowym elektrolitem jest roztwór wodorotlenku potasu. Mają one stabilne napięcie wyjściowe, które spada szybko po rozładowaniu. W bateriach rtęciowych napięcie wynosi 1,35 V i jest względnie stabilne. Katoda wykonana jest z rtęci, anoda natomiast z cynku. Jako elektrolit wykorzystuje się wodny roztwór wodorotlenku potasu. Ostatnim typem baterii pokrótce omawianym w tym artykule są baterie litowo-ogniowe. Znamionowe napięcie wynosi w tym przypadku 3,0 V. Anoda wykonana jest z litu, zaś katodą jest sproszkowany dwutlenek manganu. W tym typie ogniw stosuje się elektrolit organiczny.