
Akumulatory są elektrochemicznymi źródłami zasilania. Energia elektryczna w ich przypadku powstaje w wyniku reakcji chemicznych. Każdy akumulator składa się z jednego lub kilku ogniw, których liczba zależy od wymaganego napięcia. Akumulatory zalicza się do ogniw wtórnych, w których zachodzi odwracalna reakcja chemiczna. Przez ponad 200 lat pracy nad bateriami i akumulatorami opracowano bardzo dużo różnych technologii. Do ich tworzenia wykorzystuje się różne substancje chemiczne i metale. Dzięki temu uzyskiwana jest większa wydajność energetyczna akumulatorów i możliwość dostosowywania ich do różnych potrzeb użytkowania. Współcześnie do najczęściej stosowanych ogniw odnawialnych można zaliczyć modele kwasowo-ołowiowe, litowo-jonowe oraz zasadowe, np. niklowo-wodorkowe, które występują w postaci mniejszych i większych paluszków.
Wybór akumulatorów
Jeszcze kilka lat temu na rynku znaleźć można było jedynie akumulatory starego typu, czyli niklowo-kadmowe. Użytkowane poprawnie miały niezłą żywotność, jednakże częste ich ładowanie dawało tak zwany efekt pamięci, który powodował drastyczne zmniejszenie pojemności ogniw. Innym rodzajem akumulatorów są wspomniane powyżej akumulatorki niklowo-cynkowe. Charakteryzują się one napięciem ok. 1,65 V. Oznacza to, że jest ono o 0,4 V wyższe niż w przypadku niż w przypadku ogniw niklowo-kadmowych czy niklowo-metalowo-wodorkowych. Za ich wyborem przemawia dodatkowo fakt, że są mało szkodliwe dla środowiska. Ostatnim a zarazem najczęściej obecnie stosowanym rodzajem akumulatorów są niklowo-metalowo-wodorkowe. Dzielą się one na ogniwa LAD oraz non-LSD. Akumulatory LSD sprzedawane są od razu naładowane, dzięki temu można z nich korzystać bezpośrednio po zakupie.
Ważne parametry
Kupując dobre akumulatory, należy zwrócić uwagę na kilka ważnych parametrów. Pomijając tak oczywistą kwestię, jak napięcie pojedynczego ogniwa, podczas zakupów trzeba pamiętać o następujących danych technicznych: pojemności, ilości cykli ładowania, współczynniku samorozładowania, utracie pojemności oraz zakresie temperatur pracy, a przede wszystkim sprawności w niskich temperaturach.