
Latarka czołowa, zwana również czołówką, jest jak sama nazwa wskazuje latarką montowaną bezpośrednio na czole lub kasku. Nowoczesne latarki czołowe zasilane są bateriami – najczęściej AAA lub AA bądź też z akumulatorków. W porównaniu z modelami popularnymi kilka dekad temu, współczesne latarki czołowe są lekkie i wydajne. Mają również bardzo wiele zalet. Przede wszystkim nie zajmują rąk, snop światła w naturalny sposób pokrywa się z kierunkiem, w którym zwrócona jest głowa, a światło rozproszone przez reflektor i obudowę czołówki nie razi w oczy. Dzięki korzystnemu usytuowaniu światła, czołówka pozwala optymalnie oświetlać dany przedmiot z bliska.
Jak zbudowana jest latarka czołowa?
Latarki czołówki, w zależności od typu mają różnorodne konstrukcje. Wiąże się z tym różnorodność ich funkcjonalności i przystosowanie konkretnych modeli do danych celów. Lampka czołowa przeznaczona na dalekie i trudne szlaki będzie posiadała inne parametry niż ta wykorzystywana w warunkach domowych. Latarki czołowe można podzielić przede wszystkim na te posiadające baterie w obudowie i te, które mają osobną baterię. Takie rozwiązanie wpływa na wagę latarki. Czołówki z wbudowaną baterią są lżejsze od tych z osobnym zasobnikiem baterii. Warto również podkreślić, że zazwyczaj latarki z wbudowanym zasobnikiem są słabsze od tych posiadających zewnętrzny zasobnik. Kolejnym ważnym elementem jest moc latarki. Parametr ten podawany jest w tzw. lumenach.
Ile lumenów wybrać?
Jak zostało powyżej wspomniane, na jasność żarówki czołowej wpływa wartość strumienia światła wyrażana w lumenach. Nie zawsze konieczny jest zakup latarki o mocy kilkuset lumenów. Modele czołówek świecące bardzo jasno przeznaczone są dla osób uprawiających sporty outdoorowe. Do biegania, spacerów czy jazdy na rowerze wystarczą mniejsze wartości strumienia światła, ale o dłuższym czasie działania. Należy pamiętać, że czołówka ma dawać nam odpowiednią ilość światła, nie oślepiając przy tym kierowców, ani przechodniów spotykanych na trasie.